Overtuiging nodig?

Energie- of brandstofverbruik

Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Welke factoren spelen hierin een rol?

Energieprijs

Elektriciteit is goedkoop. Olie is duur. Voor een liter diesel gaan we in 2012 meer dan 1,50 € betalen, voor een kilowattuur groene stroom betalen we 0,18 € in daltarief. Daarmee begint het verhaal van de energieprijs pas.

  • Over de prijsevolutie van elektriciteit en olie zijn vele boeken geschreven. Ook al zegt ons gevoel dat je over 5 jaar wellicht meer dan 2 euro per liter aan de pomp betaalt, houden we hier toch de inflatie als groeipercentage aan. Zo zal per eenheid de olie ieder jaar duurder worden dan elektriciteit: bij een inflatie van 2% wordt elektriciteit volgend jaar 0,05 € / 100 km duurder en diesel 0,15€ / 100km;
  • Voor bedrijven is elektriciteit 100% aftrekbaar, brandstof 75% aftrekbaar;
  • De stroomoverschotten van de zonnepanelen op je dak bieden stroom tegen een tarief van ca. 50 € / MWh - dit is de vergoeding die uw onderneming normaal ontvangt voor de elektriciteitsproductie;
  • Brandstof wordt via accijnzen zwaarder belast dan elektriciteit;
  • Grote bedrijven kunnen veel grotere kortingen op elektriciteit bedingen dan op brandstof; via groepsaankopen is dit ook mogelijk voor kleine bedrijven en particulieren. Contacteer ons voor meer informatie hierover;
  • Bij de aankoop van elektriciteit heb je de mogelijkheid om een vast tarief te bepalen voor 1 tot 3 jaar, bij brandstof is dat onmogelijk.
Verbruik elektrische auto

De energie-efficiëntie van een brandstofwagen is dramatisch: 15% wordt maar gebruikt voor het effectieve rijden. Met andere woorden: 85% van de energie wordt in de aandrijflijn en de accessoires verkwist en gaat verloren in de vorm van warmte. Een elektrische auto is energetisch gezien (hoeveel calorieën erin, hoeveel eruit) 3 keer zuiniger dan een brandstofauto. Concreet: een elektrische auto verbruikt typisch ca. 18 kWh per 100 kilometer, een brandstofwagen ca. 55 kWh per 100 kilometer.

Rijgedrag en omgeving

We nemen deze factor standaard niet mee in onze berekeningen. Toch is de invloed hiervan aanzienlijk:

  • In de stad en in file rijdend verkeer is de elektrische wagen zuiniger, door het recupereren van de remenergie;
  • Door het schakelloos versnellen verkwist je ook minder energie;
  • Regeneratief remmen verlaagt opnieuw het energieverbruik bij hard optrekken en afremmen voor bestuurders met een ruwe rijstijl.

Resultaat
  • Afhankelijk van de bovenstaande factoren is het prijsverschil tussen brandstof en elektriciteit een factor 3 (particulier) tot 10 (grote bedrijven) in het voordeel van de elektrische wagen.
  • Als je voldoende zonnepanelen op je dak hebt liggen betaalt de zon je rekening.